Helsingin kadut ruuhkautuvat helposti, ja tähän on haettu ratkaisua jo pidemmän aikaa. Harmillista on, että kaupunginvaltuustossa tämä kysymys nostattaa aina tunteita, jonka seurauksena osa valtuustoryhmistä jumiutuu pahasti yhteen mielipiteeseen eivätkä ole kykeneviä näkemään kokonaiskuvaa saati hakemaan yhteistä hyvää. Hyvin usein asetetaan vastakkain liikenteen sujuvoittaminen ja kävelykeskusta. Näin ei todellakaan tarvitsisi tehdä. Kummatkin mahtuvat hyvin Helsinkiin.
Kaupungin kasvaessa on luonnollista, että myös autojen määrä kasvaa ja liikenteen sujuvana pitämiseen on panostettava. Myös elintason kohoaminen näyttää lisäävän autojen määrää. Helsinki on rakentunut niemeen, ja liikenteen suunnittelu on paljon haastavampaa kuin sisämaan kaupungeissa – on sitten kyse raideliikenteestä tai autoliikenteestä. Kaupunkiin kuuluvat myös pyörätiet ja kunnossapidettävät jalkakäytävät.
Kävelykeskusta toisi viihtyisyyttä Helsinkiin varsinkin kesällä. Mutta jos kaupungin liike-elämä kärsii eikä kaupoilla ole mahdollisuutta pärjätä kävelykeskustan alueella, on yritys elävöittää keskustaa tuhoon tuomittu. Pelkkien ravintoloiden ja kahviloiden avulla keskusta ei pysy elävänä. Siksi keskustatunneli yhdessä hyvien parkkimahdollisuuksien kanssa olisi oiva ratkaisu. Silloin liike-elämällä olisi hyvät mahdollisuudet kilpailla ostoskeskusten kanssa, ja Helsingin keskustan kävelyaluetta pystyisi kasvattamaan.

Näissä havainnekuvissa on aina kesä ja aurinkoinen sää, mutta meillä on kyllä suurimman osan aikaa ihan toisenlainen sää.

